۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۰
کد خبر: ۷۲۱۱۰
اینکه پیشنهادهای دکتر جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور برای ارتقای تاب‌آوری و رفع آسیب‌پذیری‌های زیرساخت‌های کشور که در کمیسیون امنیت ملی تصویب شده بود، در کمیسیون تلفیق حتی اجازه مطرح شدن پیدا نکرد و در نتیجه حاصل کار اعتبار صفر برای پدافند غیرعامل در سال ۱۴۰۲ آن‌هم در شرایط جنگ سایبری در نظر گرفته شد، بسی جای تأمل دارد.

به گزارش پایداری ملی، قدس آنلاین در یادداشتی به قلم حسین محمدی اصل نوشت؛ نمی‌توان منکر این قضیه مهم شد که جمهوری اسلامی ایران در گذر زمان و روز به روز شرایط حساس بیشتری را تجربه می‌کند.

باید بازدارندگی غیر نظامی را تقویت کرد. باید یادآور شد پدافند غیرعامل به مجموعه اقدامات غیرمسلحانه‌ای که موجب افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب‌پذیری، تداوم فعالیت‌های ضروری، ارتقای پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران در مقابل تهدیدها و اقدامات نظامی دشمن می‌شود، گفته می‌شود. در نظر گرفتن بودجه اجرایی صفر برای این سازمان یعنی تنزل این نهاد اثرگذار به موقعیت مشاوره دهنده و تجربه ثابت کرده‌ این دست اقدامات موجب منفعل سازی نظام می‌شود.

اگر مسئولان امر به اسناد نگاهی می‌کردند متوجه ضرورت‌های تأسیس و راه اندازی این سازمان می‌شدند. در آیین‌نامه‏ اجرایی بند ۱۱ تبصره ۱۲۱ قانون برنامه چهارم توسعه، پدافند غیرعامل اینچنین تعریف شده است: مجموعه اقدامات غیرمسلحانه‏‌ای که موجب کاهش آسیب‌پذیری نیروی انسانی، ساختمان‏‌ها، تأسیسات، تجهیزات و شریان‌های کشور در مقابل عملیات خصمانه و مخرب دشمن و یا کاهش مخاطرات ناشی از سوانح غیرطبیعی می‏شود، پدافند غیرعامل نامیده می‏شود.

همچنین بر اساس سیاست‏‌های کلی نظام ، ابلاغی توسط رهبر معظم انقلاب، پدافند غیرعامل این‏گونه تعریف می‏شود: مجموعه اقدامات غیرمسلحانه‏‌ای که موجب افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب پذیری، تداوم فعالیت‌‏های ضروری، ارتقای پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران در مقابل تهدیدها و اقدامات نظامی دشمن می‏‌شود.

همان‌طور که از تعاریف فوق برمی‌آید بیشتر نظریه پردازان داخلی، پدافند غیرعامل را با تأکید بر دفاع پیشگیرانه در برابر حملات دشمن (عامل انسانی) و محافظت از غیرنظامیان تعبیر کرده‌‏اند؛ بنابراین توجه به این نکته ضروری است که دفاع غیرنظامی دارای مفهومی دو بعدی است.از یک سو دفاع غیرنظامی، محافظت از غیر نظامیان در شرایط جنگی معرفی شده و مشتمل بر بخشی از دفاع ملی است که در پی تمهیدات لازم برای کسب آمادگی کافی در برابر هرگونه حمله احتمالی، تحقق اهدافی چون به حداقل رسانیدن آثار حاصل از حملات نظامی بر جمعیت غیرنظامی، مقابله‏ فوری با شرایط اضطراری حاصل از حمله‏ و بازیابی و برقراری تسهیلات و خدمات آسیب دیده ایمنی اکثریت جمعیت غیرنظامی کشور و ادامه‏ حیات آنان را در زمان جنگ شکل می‌گیرد و از دیگر سو، دفاع غیرنظامی در معنایی عام و گسترده‏تر بر محافظت از شهروندان در برابر آثار بلایا دلالت دارد که بر اساس این طیف از اهداف، اقدامات و روش‏‌های مقابله، گسترش می‏‌یابد.

در شرایط جنگ سایبری زیرساختی و افزایش تهدیدات علیه کشور، انتظار از مجلس و دولت انقلابی حمایت از پروژه‌های پدافند غیرعامل به معنای مصون‌سازی زیرساختی در برابر تهدیدهای نوین است وبدیهی است اگر اعتبارات لازم برای پیشبرد برنامه‌های پدافند غیرعامل در نظر گرفته نشود، عملاً این سازمان به یک سازمان کم اثر و به تعبیر دکتر جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل، به یک نهاد گفتاردرمان تبدیل می‌شود! مطالبه‌گری افکار عمومی و رسانه‌ها در خصوص این سازمان برای افزایش تاب‌آوری و پایداری زیرساخت‌ها بسیار جدی است و این مطالبه‌گری امروز پیش روی نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی است تا با اصلاح لایحه بودجه، رویه غلطی که در دولت آقای روحانی در حذف بودجه پدافند غیرعامل بنا نهاده شده بود، تکرار نشود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر